Forbrugeraftaleloven
15. jul 2014
Faglige artikler

Forbrugeraftaleloven - Hvad betyder den for dig?

Den 13. juni 2014 trådte den nye forbrugeraftalelov i kraft. Den indeholder en række udvidede rettigheder for forbrugeren, men har du styr på, hvad loven indebærer, og hvilke konsekvenser den kan have for din virksomhed? Hvis ikke, har vi her lavet en kort opsummering af de vigtigste punkter.

Udvidet oplysningspligt

  • Ved fjernsalg (fx e-handel) skal erhvervsdrivende afgive en række oplysninger, såsom samlet pris, varens egenskaber, fortrydelsesret mm. Dette gælder nu som udgangspunkt alle forbrugeraftaler - ikke kun fjernsalg. 
  • Oplysningspligten skal som udgangspunkt opfyldes før købet, men visse oplysninger kunne tidligere vente til senere (fx specifikke betingelser for fortrydelsesret). Med den nye lov skal alle oplysningerne gives før købet. 
  • Ifølge den nye lov skal de lovpligtige oplysninger gives forbrugeren på dansk, hvis produktet markedsføres på dansk. Det kan dog fraviges, hvis forbrugeren giver samtykke til at modtage oplysningerne på et andet sprog. 

Udvidet fortrydelsesret

  • Hvis den erhvervsdrivende ikke har oplyst fyldestgørende om fortrydelsesretten, har forbrugeren tidligere haft en "absolut fortrydelsesret", som frafaldt indenfor 3 mdr. Denne er nu udvidet til 12 måneder. 
  • Forbrugeren har nu 14 dage til at give besked om udnyttelse af fortrydelsesretten og derefter 14 dage til at returnere varen. Forbrugeren har således fået yderligere 14 dage til at returnere varen. 
  • Forbrugeren bevarer nu sin fortrydelsesret, selvom varen har været taget i brug. I sådan et tilfælde kan den erhvervsdrivende dog lave et afslag i returbeløbet til forbrugen, svarende til den værdiforringelse produktet har fået på grund af brug. 

Har du spørgsmål, og vil du være sikker på, at din webshop overholder den nye lov? Så kontakt os og lad os hjælpe dig med eventuelle nødvendige opdateringer i forbindelse med ovenstående lovændring.